Stop met paaseieren rapen! Volgende week gaat Swamp Captain eindelijk 'Clouds in Space' releasen op het World Wide Web.
't is weer een lange
'Clouds in Space'. Dat is het nummer dat op MySpace zal pronken. Enfin, ik ben er erg content van. Donderdag hebben we de opnames van de leadgitaar afgerond. Het nummer duurt een 'kleine' vijf minuten en dertig seconden. Geen nood! We zijn al nummers aan het maken die anderhalve minuut duren! Ik zweer het.
'Schtijl'
Ook Micha vindt het een tof nummer. Dat neem ik dan ook op als een gigantisch compliment. 'Schtijl', vindt de sympathieke kerel van The Vermin Twins.
Laptop
Waarom het zo lang duurde voor één nummertje hoor ik sommige denken. Dit is de reden: wij hebben een Linuxcomputer. Die kan onze formidastische opnamesoftware (Ableton Live) niet draaien. Moest dit wel zo zijn, dan had je al lang naar Swamp Captain kunnen luisteren. Daarom sparen wij voor een laptop! Die komt dan in onze 'music room', en zal uitsluitend dienen voor opnames (en eventueel vieze websites).
foto: huidige bezetting: Michael Shuman (bas, grunts), Dean Fertita (keyboard, backingzang, ritmegitaar), Josh Homme (leadzang, gitaar), Joey Castillo (drum), Troy van Leeuwen (gitaar, backingzang, lapsteel)
Ja, ik weet het. Ik ben nogal een langzame... 't is nu al een maand geleden dat ik mijn ode aan: Eagles of Death Metal schreef. Om de een of andere reden kwam het er nooit van... maar hier is 'm, mijn favoriete band: Queens of the Stone Age
KYUSS' kind
Het begon allemaal toen Kyuss splitte. Kyuss zegt u? Kyuss is de grondlegger van het Stonergenre. Kort samengevat is dat: Doommetal gemixt met het fijne rock 'n roll. Neem daar dan nog heldere zang bij. Oké, dit was niet het geval bij Kyuss, die gingen er soms heftig aan toe. Bon, eind jaren 90 sterft Kyuss een arme dood. Maar dat teerde gitarist rossekop Joshua M. Homme, vroeger een kruidenier/dakwerker. Hij richtte samen met Alfrédo Hernandez de groep Gamma Ray op, later veranderde dit in Queens of the Stone Age.
Ginger Elvis
Josh Homme maakte in 1998, in zijn eentje, de eerste QotSA-plaat. Het album dat simpelweg 'Queens of the Stone Age' heet, is ondertussen een collector's item geworden. Op eBay is de plaat al te koop voor een kleine 100 à 400 euro.
Homme, ook wel Ginger Elvis genoemd, wordt door velen beschouwd als een icoon in de rockwereld (zoals Slash, Lemmy Kilmister, Jimi Hendrix, Jimmy Page...). Hij is bekend om zijn uitstraling op podium. Hij weet op podium een charmante arrogant neer te zetten.
Songs for the Deaf
In 2000 bracht Queens of Stone Age 'Rated R' uit. De band breidde uit tot vier leden. Ondanks een paar catchy singles zoals 'Feel Good Hit of the Summer' en 'The Lost Art of Keeping a Secret' was de band geen groot commercieel succes.
Dat veranderde in 2002 toen de band het album 'Songs for the Deaf' uitbracht. 'No One Knows' werd een gigantische hit en is nog steeds een livefavoriet. Nog een reden waarom de band populairder werd was het feit dat Dave Grohl (Nirvana, Foo Fighters) dat jaar drumde met de groep. Neem daar ook nog gastzanger Mark Lanegan bij die de ronduit heerlijke nummers 'Hangin' Tree', 'A Song for the Dead' en 'A Song for the Deaf' zingt en je hebt een geweldig succes. Nick Oliveri, de omstreden bassist van de band werd in 2004 buitengeschopt wegens fysiek geweld op Brody Dalle (The Distillers), de vriendin van Josh Homme (Oliveri werd vervangen door producer Alain Johannes voor de Lullabies to Paralyzetour in 2005, Michael Shuman is de huidige bassist). Op Werchter zijn ze al een regelmatige gast, omdat de Schuer een grote fan is.
'I'll buttfuck you in front of all your friends'
Queens of the Stone Age staan er ook om bekend om live altijd geweldig te spelen. Dat is niet subjectief! QotSA is één van de beste livebands ter wereld en dat zullen velen geweten hebben.
Ook bekend aan QotSA, en vooral aan Josh, is de humor tijdens een optreden. 'You don't mess with Ginger Elvis' is al een gouden raad, degenen die de regel verbreken zullen het geweten hebben. Dat bewijst uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=IfZm32tpWY8
Discografie Queens of the Stone Age (1998) Rated R (2000) Songs for the Deaf (2002) Lullabies to Paralyze (2005) Era Vulgaris (2007)
Bij deze wil ik even zeggen dat ik met een vervelend probleem zit. Blijkbaar kan niemand reageren op m'n berichten. Da's natuurlijk vrij irritant. Hoe ik dit moet oplossen is mij nog onduidelijk. Ik heb al wat rondgevraagd en alles gedaan.
Voortaan zal mijn blog een monoloog blijven. Jammer genoeg.
P.S.: Nieuw bericht 'Ode aan: Queens of the Stone Age' coming up!
Swamp Captain heeft er weer een repetitie op zitten. Ik had jullie beloofd dat de demo dit weekend uit zou komen. Maar het is gisteren anders uitgedraaid. In plaats van als onnozele kiekens zonder kop een nummer opnemen, hebben we ervoor gekozen om onze nummers (Dead Panther Beauty en Clouds in Space) tot in de puntjes af te werken. Dit was onze eerste repetitie met een drummer. Micha (Mitch Thundersticks) maakte het plaatje af.
Dead Panther Beauty
'Dead Panther Beauty' is een herwerkte versie van 'Killer Joe', een nummer van Shellfish Diamonds. SFD was de eerste band waar ik in speelde. Die faalde omdat we geen goede nummers hadden. Op het 9 minutendurende 'Killer Joe' na. 'Dead Panther Beauty' (DPB) is in lengte gehalveerd. 9 minuten is echt wel te lang. DPB is een vrij rustig nummer, met een up-tempo refrein. De drums zijn in een fanfarestijl (tromgeroffel, je weet wel). Die worden op het einde heel rauw en echt stevig. Het nummer begint met een vrij lange intro met een compleet nieuwe sound (dus echt wel nieuw). Ons beste nummer tot nu toe.
Clouds in Space
'CiS' is ons meest hitgevoelige nummer. Beginnend met een laaggestemde basintro op de voet gevolgd door stevige drums en gitaar. Clouds in Space is een vrij moeilijk nummer, dat komt door de smerige structuur van de song (ja, ik weet soms begot niet wat ik moet spelen). De tekst is nogal onnozel, maar toch sterk (dank u wel Timmy). Kijk niet raar op als je plots een vreemde stem gaat horen. Waarom die vreemde stemmen er zijn zul je volgende week wel horen.
de twee handen die het duivelsteken vormen zijn de mijne ^^ Gisteren ging ik naar de Ancienne Belgique om naar Eagles of Death Metal te gaan. Rond 18u20 stond ik al te wachten aan de inkom, toen ik plots buiten de Duivel zelve zag! Inderdaad, frontman Jesse 'Boots Electric' Hughes stond
gewoon buiten met fans te praten. Ik er uiteraard naar toe. Jammer genoeg had ik mijn digitale camera niet bij. Dus trok mijn broertje dan maar met mijn gsm een kleine miezerige foto van mij en één van mijn helden. Heerlijk moment! Nog voor m'n broertje de foto nam, zei de man: 'Hey man, let's do this!', de foto vond hij 'Wunderbar'. M'n avond kon al niet meer stuk!
Eenmaal binnen (ik stond zoals een echte fanaat, gans vooraan) stonden we te wachten op het voorprogramma. The Black Box Revelation was zoals gewoonlijk (mijn derde keer Black Box) erg strak en stelden een nieuw nummer voor. Afsluiten deden ze zoals altijd al met Set Your Head on Fire. Paternoster had wel niet de goesting gevonden om op Dries zijn drum te gaan staan... But hell with it. It's time for Rock 'n Roll met:
EAGLES OF DEATH METAL
Jesse klom op het podium en begroette eerst 3 minuten lang het publiek. De sfeer was meteen gezet met de opener I Only Want You, gevolgd door Don't Speak (I Came to Make a BANG!). Ik heb 1 uur en een kwartier in een gekte gezeten. Het was ongetwijfeld het wildste optreden ooit. EoDM hadden Joey Castillo (drummervan mijn favoriete bandQueens of the Stone Age) meegenomen. Dat zorgde al meteen voor waanzinnige drumsets. Het optreden eindigde met Wannabe in L.A. op de voet gevolgd door Speaking in Tongues (geschreven door Tim Vanhamel). Bij dat laatste nummer mochten een tiental 'chicks' op het podium komen. Eagles of Death Metal waren wederom (zag ze voor de tweede keer) SUBLIEM!
De hand met de meeste festivalbandjes is de mijne!
G'day! Zoals gezegd ging ik ook bloggen over mijn favoriete bands. Die reeks zal 'Ode aan:' heten. Vandaag is Eagles of Death Metal aan de beurt.
GEEN Death Metal
Allereerst wil ik melden dat EoDM geen Death Metal-band is. Verre van zelfs. Noem het gerust dansbare 'sexrock'. Daarna wil ik er even op wijzen dat je de band niet serieus moet nemen. EoDM is opgericht in 1998 door Jesse 'The Devil' Hughes (gitaar/zang) en Josh 'King Baby Duck' Homme (drum). Die laatste is bekend geworden met Kyuss en Queens of the Stone Age (als zanger/gitarist). De band verandert nogal vaak van bezetting, zo komt Josh Homme zelden met de band op podium en wordt hij vaak vervangen door Gene Trauttmann of Joey 'The Beast' Castillo. Zelfs onze eigenste Tim Vanhamel heeft zijn bijdrage gedaan voor de band. Zo schreef hij Speaking in Tongues.
Sex all the way
In deze band draait haast alles om seks. Neem nu IWant You So Hardof Kiss the Devil. Ook onstage druipt de seks eraf, Jesse gebruikt al zijn charmes met zijn rosse moustache (ge moet het maar doen!). Live bestaat de band (2008-2009)uit Jesse Hughes, Dave Catching (lead guitar), Joey Castillo (drums), Brian O' Connor met soms een gastoptreden van Josh Homme.
Uit de bol gaan
EoDM= uit de bol gaan. Hun optredens zijn zo energiek dat zelfs de meest seniele oude plant MOET dansen. Met hun laatste nieuwe plaat Heart On hebben ze weer een paar topnummers binnen(Wannabe in L.A., High Voltage, Secret Plans en Cheap Thrills).
Discografie Peace, Love, Death Metal (2004) Death by Sexy (2006) Heart On (2008)
Speaking in Tongues (2004)
Wannabe in L.A. (2008)
Eén van mijn favorieten: I Only Want You (live at Pukkelpop 2007)
Mensen, ik ben nogal vergeetachtig. Normaalgezien zouden de opnames voor ons nummer af moeten zijn. Natuurlijk was ik weer zo slim om mijn USB-stick te vergeten!!
Conclusie: niet kunnen opnemen.
De foto langs mij laat zien hoe ik me voelde :)
Wat hebben we dan wel gedaan?
Met ons drieën (Mitch, Timmy en ik) hebben we gesoleerd. Een blues. Ieder om de beurt. Uiteindelijk werd ik afgemaakt door de twee hennig goeie gitaristen. Bon, ik ben dan ook maar twee jaar bezig eh...
Goeie, om toch nog iets mee te geven van de song, dit zijn de eerste drie zinnen van het nummer:
I don't know what I'm doing here I've lost my mind so many times I've killed a man and I don't know how
Ik heb gekozen om het in mijn blog dus over twee dingen te gaan hebben. De voortgang van mijn band (elke vrijdag of zaterdag) en mijn ophemeling van verschillende bands (verwacht u aan odes van Queens of the Stone Age, Kings of Leon, Black Sabbathen zoveel meer).
Nu, vandaag is het zaterdag. Dat wil zeggen dat ik ga vertellen hoe het nu met de band zit.
Het is al sinds de zomer dat ik met een band flink gerepeteerd heb. Die eerste band is na maanden zonder repetitie opgedoekt (deze is wel nog te beluisteren op de MySpace: http://www.myspace.com/shellfishdiamondsmusic ).
Over de bandnaam laat ik nog niets los. Die zal samen met de demo volgende week op MySpace verschijnen. Wat ik wel kan vertellen is dat de demo bijna klaar is. Het nummer begint met een sfeervolle intro (lees: vettige bas, melodieuze gitaar) en zal dan verschillende tempo's kennen. Wij zijn al tevreden over de song. Nu is het nog werken aan de zang (lyrics & zanglijn) en drumpartij.
G'day! Bij deze heet ik u welkom op mijn Blog. De oninteressante titel (Rock 'n Roll) zal nog veranderd worden. Wanneer? Dat weet ik zelf ook niet.
Nu, waarover zal mijn blog gaan? Uiteraard zal ik me verdiepen in de muziekwereld. Ik zal ook proberen iedere vrijdag een blog te maken over de repetitie met mijn band.
U zegt? Jawel, een band. We zijn sinds vorige donderdag begonnen. Het begon allemaal in de Muziekodroom, hét muziekcentrum van Limburg. Daar leerde ik Micha Volders kennen. U kent hem wellicht als Mitch Thundersticks, de drummer van El Guapo Stuntteam. Ik krijg daar les van hem. Ikzelf ben een bassist. Toen ik een paar lijntjes speelde op mijn bas, kreeg Mitch interesse. Zo zijn we dus eigenlijk begonnen. We zijn al een nummer aan het opnemen. Die is nog volop aan de gang en zou volgende week normaalgezien op MySpace moeten staan. Mitch zal enkel één nummer doen vrees ik. Dus daarna zitten we zonder drummer.
Dus bij deze:
BAND ZONDER NAAM zoekt DRUMMER!
PS.: voor diegenen die de fantastische band El Guapo Stuntteam NIET kennen (schaam u!), hier een filmpje!
Arnaud dankt jullie vriendelijk voor het lezen van zijn blog. Rock on!